26/05/24 Ruiny Teatru Victoria w Gliwicach
drzwi: 17.00 / William’s Things 18.00 / Bastarda 20.00
William’s Things – zjawiskowa formacja prowadzona przez Michała Górczyńskiego (klarnet kontrabasowy), Seana Palmera (wokal) i Tomasza Wirackiego (piano) niezmiennie hipnotyzuje słuchacza. Ten minimalistyczny triowy skład przeprowadził nas przez świat „świętego” bluźniercy William Blake’a – „William’s Things” (Multikulti Project, 2018), następnie świat autora frazy „W dzikości jest przetrwanie świata”, która do dzisiaj zapala serca i wyobraźnię wielu do tego, by kochać i bronić przyrody – „A Soul Not All of Wood” (Multikulti Project, 2019). Teraz kroki Michała Górczyńskiego, Seana Palmera i Tomasza Wirackiego skierowały się w przyszłość.
Tytuł ich najnowszej płyty, to tytuł jednego z najbardziej znanych wierszy amerykańskiego poety Kyle’a Dargana. W wierszu „The Robots are Coming” Dargan przenosi nas w dystopijną i mrożącą krew w żyłach przyszłość. W centrum zainteresowania amerykańskiego poety, są relacje ludzi z cybermaszynami w epoce postindustrialnej. Razem z autorem przeżywamy różne stany lękowe, od niepewności, strachu, do
paraliżującej paniki. Dragan nikogo nie pozostawia obojętnym!
Druga część płyty (7-11) zawiera poezje M. Vincenta van Mechelena, holenderskiego cyfrowego poety, który na własne potrzeby stworzył podręczny słownik aliteracji. Z jego zbioru „motion poems” pochodzi „A Finger of Value”, który słyszymy w projekcie.
Atmosfera projektu muzycznego jest zbudowana znakomicie: nieustanne napięcie czające się wszędzie, ponurość, niepewność. Muzyczna narracja (doskonałe kompozycje Górczyńskiego) jest dynamiczna i wciągająca. Głębokie i transowe partie klarnetu kontrabasowego Górczyńskiego, dostojna, akordowa pianistyka Wirackiego i wreszcie wszędobylski, charyzmatyczny głos Palmera, przywodzący na myśl wielkich mistrzów, Toma Waitsa i Mike’a Pattona. Trzeci tom tego wielogatunkowego projektu jest niezwykłym doświadczeniem!
Kyle Dargan urodzony w Newark w stanie New Jersey, debiutował w roku 2004 tomikiem poezji „The Listening” wydanym przez wydawnictwo Universytetu Georgia. Po nim przyszły kolejne – „Bouquet of Hungers” (University of Georgia Press, 2007), „Logorrhea Dementia: A Self-Diagnosis” (University of Georgia Press, 2010), „Honest Engine” (University of Georgia Press, 2015) i „Anagnorisis” (Triquarterly, 2018). Jest pracownikiem American University w stanie Waszyngton. Jest pomysłodawcą i wydawcą POST NO ILLS magazine.
Wybrane nagrody literackie:
2003 — Cave Canem Poetry Prize za tomik „The Listening”
2016 — Hurston/Wright Legacy Award in Poetry za tomik „Bouquet of Hungers”
2019 — Lenore Marshall Poetry Prize from the Academy of American Poets za tomik „Anagnorisis”
Bastarda Trio – Bastarda została założona przez klarnecistę, improwizatora i kompozytora Pawła Szamburskiego we współpracy z dwoma innymi niezwykłymi muzykami: Tomaszem Pokrzywińskim (wiolonczela) i Michałem Górczyńskim (klarnet kontrabasowy). Ta nietypowa kombinacja instrumentów tworzy unikalny, zupełnie nowy timbre, który stał się charakterystyczną cechą stylu Bastardy.
W swojej najnowszej odsłonie trio wykonuje muzykę filmową. W programie koncertu znajdą się utwory m.in. Henryka Warsa, Krzysztofa Komedy, Wojciecha Kilara, Zbigniewa Preisnera, Kazimierza Serockiego, Krzysztofa Pendereckiego, Waldemara Kazaneckiego, Lucjana Kaszyckiego, Michała Lorenca i Jerzego Matuszkiewicza. Znane tematy z historii polskiej muzyki filmowej XX wieku – zostają podane w nowy, unikalny sposób, przefiltrowane przez barwę i specyfikę podejścia zespołu Bastarda do materii dźwiękowej. Trio pokazuje oryginalną melodię oraz jej wariacje, reinterpretuje zabiegi harmoniczne, dokomponowuje partie, improwizuje, acz subtelnie i z szacunkiem dla oryginału. Album, który jest w przygotowaniu, będzie nosił nazwę “XB” – dziesiąty w dyskografii Bastardy, dodatkowo będą to utwory polskiej muzyki filmowej XX wieku (XX).