26.05 skalpel av set / magrański true tone dj-set

RUINY TEATRU VICTORIA, al. Przyjaźni 18

Drzwi: 19:00 / Start SKALPEL 20:00 / Start MARGAŃSKI 21.30

Uwaga – oba wydarzenia muzyczne w formule silent disco (słuchawki)

Skalpel od lat łączą brzmienia polskiego jazzu z fascynacją możliwościami nowej elektroniki. Dwa pierwsze wydawnictwa duetu: „Skalpel” i „Konfusion” nagrane dla wytwórni Ninja Tune, zaowocowały znakomitymi recenzjami w prestiżowych tytułach muzycznych: od NME, przez Pitchfork, The Wire po DJ Magazine i koncertami na całym świecie. 

Albumy z katalogu Ninja Tune zaliczane są dziś do klasyki jazztroniki, zaś kolejne „Transit”(2014) i „Highlight” (2020) to wyśmienita aktualizacja i modyfikacja unikalnego analogowo-cyfrowego brzmienia duetu. Ta ostatnia pozycja na świecie ukazała się we współpracy z kultową oficyną !K7 Records (m.in Tosca, Tricky). Towarzyszyło jej cyfrowe wydawnictwo z remiksami autorstwa Hani RaniCatz’ n Dogz i Hatti Vatti. Albumy Skalpela trafiały na polską listę bestsellerów Olis (ostatni „Highlight” z 2020 na miejsce 13), zaś winylowe edycje wykupują kolekcjonerzy z najdalszych zakątków globu. W serwisach cyfrowych ich utwory mają miliony odsłuchów na całym świecie (w samym Spotify ponad 25 mln streamów).  Skalepl są laureatami takich nagród jak Paszport Polityki, Człowiek ze Złotym Uchem, Wrocławska Nagroda Artystyczna, wyróżnieni nominacjami do Fryderyka jak i  BBC Gilles Peterson Award.

Ostatnie wydawnictwo „Origins” jest jeszcze śmielszym eksperymentem. Jak mówią sami muzycy tym albumem chcą się cofnąć do lat 90, do czasów, kiedy w ich sercach królowała muzyka elektroniczna, a jazz był czymś bardzo odległym. Album ten ma być odskocznią od rutyny, ma być zarówno powrotem do korzeni, ale też nowym początkiem. Panowie wzięli na warsztat to czym tętniły kluby lat 90… Drum’n’bass, electro, trip hop przenika się ze światem jazzu i dusznych, zadymionych klubów, gdzie elektronika nie miała wstępu.

W Gliwicach często ze swoją solową twórczością gościł Igor Pudło, używający pseudonimu Igor Boxx, natomiast duet Skalpel zagra w naszym mieście po raz pierwszy. W Ruinach Teatru koncert odbędzie w wyjątkowej formule, a mianowicie na słuchawkach, a dokładnie w systemie „silent disco”. Zorganizowanie koncertu w ten sposób było naszym marzeniem od momentu kiedy ujrzeliśmy występ grupy Snarky Puppy „We Like It Here” nagranego w Kytopia Studios w Utrechcie.

SKŁAD:
Igor Pudło
Marcin Cichy

LINKI:
Facebook
Spotify

Co w trakcie festiwalu:

MARGAŃSKI True Tone DJ SET.

To Najbardziej komfortowa sytuacja kiedy jest się proszonym o wyselekcjonowanie płyt z myślą o prezentacji na festiwalu. Tym jednym! – zatem i opowieść będzie niepowtarzalna. Po pierwsze dlatego, że w przestrzeni ruin teatru, po drugie z powodu specyficznego odbioru muzyki jakim jest ten w słuchawkach. Narracja jaka dominować będzie w trakcie, planowanej na trzy godziny muzycznej opowieści, to gatunki, w których się specjalizuję.

Co będzie punktem wyjścia? Zależy mi oczywiście bardziej na efekcie końcowym, a ten uzależniony będzie od złapania stosownej proporcji między jazzem i muzyką elektroniczną jak również transkrypcjami, samplami, remiksami i editami z epoki. Warstwa muzyczna zostanie ułożona tylko i wyłącznie z płyt.

Myślę również o wykorzystaniu tejków z moich radiowych archiwów. Finalnie zatem fragmenty setu mogą formą przypominać słuchowisko radiowe. Owe dźwięki będą jednak tylko dodatkiem do motorycznej całości uzyskanej m.in. dzięki Techno z Detroit:)

Michał Margański

„Jeff Wayne’s Musical Version Of The War Of The Worlds – muzyka z tej płyty jest pierwszą jaką pamiętam. Miałem 4 lata kiedy dostałem magnetofon Kapral B113. W środku była kaseta z przegranym albumem. Narracja Richarda Burtona i wszechobecny w kompozycjach nurt space disco wywarły olbrzymi wpływ na moją percepcję dźwięku” – wspomina.  

Michał Margański od 17 roku życia pracuje w radiu. Najpierw w małym lokalnym, gdzie prowadził lub współprowadził „Krajobrazy pełne jazzu” i „Techno Trans”. „Jeszcze w liceum nie mogłem się zdecydować: jazz czy muzyka elektroniczna. Po latach zrozumiałem jak wiele mają wspólnego” – dodaje. Po rozgłośniach komercyjnych od 2003 roku pracuje w  Trójce, w której do dziś prowadzi AnagrammarganA i Potrójne Pasmo Przenoszenia. W 2006 roku odebrał nagrodę przyznaną przez kapitułę Międzynarodowego Festiwalu Radiowego odbywającego się pod patronatem Europejskiej Unii Radiowo – Telewizyjne za cykle nadawane w Programie Trzecim polskiego Radia. Przełom wieków to czas, w którym zaczął miksować muzykę. Grywał i grywa sporadycznie. Jego sety są konceptualnymi tworami powstającymi w żmudnym i długotrwałym procesie selekcji płyt. „Takie podejście

LINKI:
Facebook
Soundcloud

Skip to content